MediaAnalys växlar upp och får nya delägare.
MediaAnalys två grundare har tillsammans med riskkapitalbolaget ShortCap köpt börsnoterade Getupdated Internet Marketing AB:s majoritetspost i MediaAnalys. Köpeskillingen uppgår till maximalt 32 miljoner kronor.
Ny huvudägare i MediaAnalys blir därmed ShortCap genom det nybildade bolaget MediaAnalys Intressenter AB. ShortCaps affärsidé är att som delägare bistå med managementexpertis och kapital för snabbare värdetillväxt i privata och entreprenörsdrivna bolag. ShortCaps kapitalbas består i huvudsak av privata investerare och entreprenörer. MediaAnalys Intressenter AB kommer att äga 51% i MediaAnalys.
– Vi är mycket imponerade av det vi hittills sett av MediaAnalys, allt ifrån affärsidé, organisation och struktur till humankapital och management. Vi är mycket glada över att få bli en del i MediaAnalys fortsatta framgångssaga och ser oerhört positivt på framtiden i en spännande och expansiv bransch, kommenterar Eric Severin VD på ShortCap.
Förutom ShortCap och MediaAnalys två grundare, Henrik Zobal och Marcus Bäckman, går även några av MediaAnalys personal in och investerar i bolaget. Nya delägare i MediaAnalys blir Kalle Blohm – marknadschef, Tommy Skålberg – teknikchef och Anna Nygren – säljchef.
– Att investera i MediaAnalys och få bli delägare i bolaget känns oerhört inspirerande och motiverande. Jag brinner för företaget och vill vara med i utvecklingen mot att bli ledande i norden inom vår bransch, säger Kalle Blohm.
MediaAnalys arbetar sedan starten 2006 med internetmarknadsföring och i synnerhet annonsering på Google, ett område som växer mycket kraftigt och där företag framöver förväntas lägga en allt större del av sin marknadsföringsbudget. MediaAnalys är idag ledande i branschen med över 3100 genomförda kunduppdrag såsom t.ex. Telia, Vikingline, Uniflex och Lifebutikerna.
För ytterligare information kontakta:
Henrik Zobal, VD MediaAnalys AB, 0480-78 08 11
Kalle Blohm, Marknadschef MediaAnalys, 0480-78 08 37
Eric Severin, VD Shortcap, 070-727 66 10